Čísla varují!!!

Kolorektální karcinom je zhoubný nádor, který vznikne z buněk vystýlajících tlusté střevo či konečník. V České republice je velmi častý. Na jeho výskytu se podílejí především genetické předpoklady, ale i špatné stravovací návyky, i pohodlný životní styl a nedostatek pohybu.

Rakovina tlustého střeva a konečníku je u nás druhým nejčastějším nádorovým onemocněním. Při srovnání s jinými státy je v ČR dokonce nejvyšší výskyt tohoto onemocnění. Každý rok je v České republice kolorektální karcinom zjištěn asi u 7800 osob. Česká republika je světovým rekordmanem v počtu případů tohoto nádorového onemocnění na sto tisíc obyvatel.

Příznaky nemoci

Nejtypičtějším příznakem nádorů tlustého střeva a rekta je změna v "chování" střev. Nejčastější klinické projevy jsou: průjmy či zácpy, pocity neúplného vyprázdnění, přítomnost krve ve stolici, časté bolesti či křeče břicha, pocity plnosti či nadmutí, ztráta na váze bez jasné příčiny, stálý pocit únavy a pocit jako na zvracení či přímo časté zvracení.

Screening kolorektálního karcinomu

Pokud je Vám více než 50 let, je vhodné podstoupit preventivní vyšetření k vyloučení kolorektální karcinomu, případně zachycení nemoci ve velmi časném stádiu a dobře léčitelném stádiu.


Test okultního krvácení do stolice (TOKS) - zdarma jej poskytují praktičtí lékaři nebo gynekologové lidem ve věku 50-54 let (1x ročně). Test by se měl provádět každý rok. Od 55 let výše je test poskytován bezplatně 1x za dva roky.

Preventivní screeningová kolonoskopie - (od 55 let) po objednání v akreditovaném Gastroenterologickém centru při interním oddělení Nemocnice Strakonice, a.s. Vyšetření, pokud je kolonoskopie v pořádku, se opakuje za deset let.

Primární prevence

Primární prevence je takové opatření „pro strýčka příhodu“. Je to chování člověka, který myslí daleko do budoucnosti. I když jej nyní nic netrápí, nenechá se tím pocitem příliš unést. Je za své zdraví vděčný, a proto se chová tak, aby mu co nejdéle vydrželo.
Pod primární prevenci nádorových onemocnění patří hlavně zdravý životní styl a dostatek pohybu.

Zdravý jídelníček

Primární prevence
Zdravá strava je důležitou součástí primární prevence nádorových onemocnění. To platí zejména zde v České republice. Jsme totiž světovými rekordmany v počtu případů rakoviny tlustého střeva, která se stravou velmi souvisí.

Pokud budete dodržovat těchto několik základních opatření, mělo by být vaše riziko nádorových chorob nízké. Zejména dopřejete-li mu pravidelně také trochu pohybu.

  • Hlavním principem zdravé stravy je pestrost jídelníčku. Žádná potravina neobsahuje úplně všechny tělu potřebné látky, proč tedy nedůvěřovat organismu a neposkytnout mu jen dostatek příležitostí, aby si v jídle vybral důležité součásti sám.
  • Nepřejídejte se. Je lépe jíst víckrát denně v malých porcích než celý den hladovět a pak sprásknout pořádnou večeři, po níž se hodinu nebudete moci hnout.
  • Dopřejte si dost zeleniny a ovoce. Obsahují vitaminy a vlákninu a věřte, že jsou i velmi dobré. Navíc vás zasytí. Přitom ale obsahují hlavně vodu, která nemá žádný energetický přínos a nezpůsobuje tloustnutí. Čerstvá či alespoň zmražená zelenina je lepší než sterilovaná či dušená. Vláknina je nezbytná v prevenci rakoviny tlustého střeva.
  • Zkoušejte nové věci a nekonzumujte pořád totéž. Pestrost je zdravá a nenudí.

  • Omezujte se v konzumaci tuků a sladkého. Tuky používejte raději rostlinné (např. olivový, slunečnicový olej), tučnému masu se spíše vyhýbejte a sladkostí jezte s mírou. Sladkosti často obsahují nadbytek cukru a tuků najednou, takže jejich energetický obsah je obrovský!
  • Preferujte čerstvé přísady a jezte co nejméně jídel smažených na oleji. Čerstvé přísady neobsahují pověstná „éčka“. Nadbytek „éček“ v potravě je zřejmě jedním z rizikových faktorů všech typů rakoviny. Smažené tuky obsahují velké množství toxických látek, které podporují rozvoj rakovinného bujení.
  • Maso nemusí být k jídlu každý den. Jezte hlavně libové maso, raději rybí a kuřecí. Zmiňovaný ovar či bůček si tu a tam dát můžete, ale jen s mírou. Maso není jediným zdrojem bílkovin – dostatek bílkovin lze získat i ze sójových bobů, fazolí, hrášku. Bílkovina je obsažena i v mléčných výrobcích (tvaroh, cheese cottage, sýry apod.).
  • Ne vždy musíte mít k masu nutně přílohu. Omezujte knedlíky a brambory a zkuste jako přílohu třeba pouze zeleninu. Není na škodu si tu a tam udělat k jídlu jen zeleninový salát.
  • Jezte pravidelně a beze spěchu. Jídlo je nejen prostý přísun energie – je to i zábava a obřad. Prokažte mu patřičnou úctu tím, že si ho vychutnáte a nebudete hltat.

Rozhovor s primářem Horným

Rubrika Strakonického deníku - Medicínský rádce - tentokrát s primářem Horným o kolorektálním karcinomu.

Přečtěte si zde

Zdroj: www.kolorektalni-karcinom.cz

Go to top